Wybór opon to szereg dylematów wyrastających przed kierowcą jak grzyby po deszczu. Właściciele samochodów często zastanawiają się, czy opony wielosezonowe na pewno sprostają zróżnicowanym warunkom w ciągu roku, czy może lepiej postawić na oszczędność i zdecydować się na dobry model całoroczny. Wybór opon zimowych i letnich rodzą kolejne pytania. Coraz więcej producentów na całym świecie stosuje nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, produkując opony z segmentu ekonomicznego. To klasa, nazywana również budżetową, która gwarantuje doskonały stosunek ceny do jakości. Koncerny z Singapuru, Chin czy Indonezji oferują opony ekonomiczne na sezony letni i zimowy oraz całoroczne.
Jaki kształt bieżnika?
Rodzaje rzeźby bieżnika mogą wprowadzić w konsternację ludzi, którzy nie są biegli w kwestiach oponiarskich. Bieżnik kierunkowy to zoptymalizowany typ budowy opony, w której rowki układają się w literę „U” albo „V”. Doskonale nadaje się na zimę, ponieważ system nacięć powoduje, że opona sukcesywnie odprowadza nadmiar wody, śniegu i błota spod kół. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie zjawiska akwaplanacji i snowplaningu, do których dochodzi, kiedy na nawierzchni znajduje się zbyt gruba warstwa cieczy. To właśnie te zjawiska doprowadzają najczęściej do utraty kontroli nad pojazdem i mimowolnego płynięcia po jezdni. Bieżnik asymetryczny cechuje się różną budową obu połówek opony. Część zewnętrzna odpowiedzialna jest za maksymalną przyczepność na suchych jezdniach, z kolei wewnętrzne nacięcia gwarantują stabilizację w trudnych warunkach pogodowych. Dlatego też taka rzeźba często stosowana jest w oponach wielosezonowych, które muszą radzić sobie o każdej porze roku. Ostatni z nich, bieżnik symetryczny, to tradycyjna budowa opon sprzed kilku dekad, która dziś jest coraz rzadziej stosowana. Nieskomplikowana konstrukcja ma swoje zalety, takie jak równomierna eksploatacja opon czy łatwy montaż, natomiast jest podatna na poślizg i ma długi czas hamowania. Dziś symetryczny kształt stosowany jest przede wszystkim do opon dostawczych.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru opon
Jeśli już zdecydowałeś się na model letni, zimowy albo całoroczny, warto zwrócić na kilka innych czynników gwarantujących bezpieczeństwo i komfort jazdy. Opony zimowe są najlepsze, jeśli do ich wykonania wykorzystano specjalnej mieszanki gum i krzemionki. Dzięki temu nawet w skrajnie niskiej temperaturze nie tracą swojej elastyczności i są w stanie dopasować się do podłoża. Powinny być również oznaczone symbolem 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), który oznacza, że zostały sprawdzone pod kątem przyczepności na śniegu i spełniają restrykcyjne wymogi unijne w tym zakresie. Opony letnie powinny mieć wzmocnioną konstrukcję i składać się z tworzyw, które nie stracą swoich właściwości w kontakcie z nagrzaną nawierzchnią. Z kolei opony całoroczne muszą łączyć w sobie największe zalety opon zimowych i letnich. Warto również sprawdzić poziom emisji hałasu oraz toksycznych substancji. Dzięki temu kierowcy mają realny wpływ na własne bezpieczeństwo, komfort, a także środowisko.